Adkomst
Fra Lagunen Storsenter følger man Fanavegen mot Krokeide. Ved Fana kirke tar man Krokeidevegen til
høyre. Ta deretter til venstre vis a vis Coop Extra (skiltet "Fanavollen"). Fortsett rett fram og følg
husnummerering frem til tomten som har fått adresse Fanaflaten 36B. Tomten ligger mellom Fanaflaten
32 og 36.
Tomt
Attraktiv tomt på 962,7 kvm., som ligger i et etablert boligområde på Fanaflaten.
Bergen kommune har gitt rammetillatelse for oppføring av en moderne enebolig med et bruksareal (BRA)
på 208 kvm. Rammetillatelsen følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Samlet sett en god mulighet til å sikre seg en attraktiv boligtomt med fin beliggenhet i solrike omgivelser
på Fanaflaten.
Formuesverdi
Boligens ligningsverdi vil bli fastsatt av skatteetaten i henhold til gjeldende regelverk. Ligningsverdien
utgjør normalt 25% av boligens markedsverdi. Kontakt Skattetaten for ytterligere informasjon.
Adgang til utleie
Diverse
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget, jf. vedlagte egenerklæringsskjema.
Kjøper plikter å lese selgers egenerklæring og er kjent med sin undersøkelsesplikt i henhold til
avhendingslovens §3-10. Det oppfordres særskilt at man sjekker eiendommen grundig og nøye med
fagkyndig person, før bud blir inngitt.
På eiendommen ligger det en eldre løe. Riving av løen må besørges og bekostes av kjøper. Det gjøres
oppmerksom på at løen ikke blir ren- eller ryddiggjort før overtagelse. Hele eller deler av skifersteinen på
løen tilhører eier av Fanaflaten 32. Taksteinen vil bli fjernet før overtagelse.
Det gjøres oppmerksom på at det er tinglyst en avtalt til fordel for eiendommen med adresse Fanaflaten
32, som innebærer at de har rett til å anlegge en parkeringslomme på tomten som selges. Den tinglyste
erklæringen følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Parkering
Biloppstillingsplass/garasje må etableres på egen grunn av kjøper.
Tinglyste erklæringer
Gnr. 96, bnr. 756 i Bergen kommune:
1912/900246-3/106
27.11.1912
Bestemmelse om gjerde
1952/305054-3/106
11.07.1952
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 209
1954/307198-2/106
14.09.1954
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 223
Bestemmelse om vannrett
1956/302127-2/106
23.05.1956
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 237
1957/302271-2/106
02.05.1957
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 152
Bestemmelse om vannrett
1957/302272-2/106
02.05.1957
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 255
Bestemmelse om vannrett
1970/1331-1/106
19.02.1970
Bestemmelse om vannledning
Vegvesenets betingelser vedtatt
1971/308148-3/106
11.10.1971
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 397
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om vannrett
1971/310462-1/106
13.12.1971
Bestemmelse om bebyggelse
Byggeforbud på nærmere angitt avstand
Rettighetshaver: Parsell nr. 2 av bnr. 82
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
1972/301429-2/106
22.02.1972
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 407
Bestemmelse om kloakkledning
1972/301479-1/106
23.02.1972
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 408
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om vannrett
1972/302149-1/106
20.03.1972
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 409
Med flere bestemmelser
1972/303685-2/106
10.05.1972
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 411
Med flere bestemmelser
1972/305975-1/106
24.07.1972
Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 413
Med flere bestemmelser
1974/20141-1/106
18.09.197
Bestemmelse om vannledning
Solidarisk ansvar fora reparasjon og vedlikehold av fellesledninger
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Gjelder denne registerenheten med flere.
1993/3269-1/106
15.02.1993
Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 619
Solidarisk ansv.for vedlikehold
Bestemmelse om veg
2005/30584-1/106
12.09.2005
Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 223
Rettighetshaver: Knr: 1201 Gnr: 96 Bnr: 239
Bestemmelse om vann/kloakkledning
2019/17468-4/200
Bestemmelse om veg
04.01.2019
Rettighetshaver: Knr: 4601 Gnr: 96 Bnr: 82
Bestemmelse om snuplass
Kopi av tinglyste servitutter kan fås ved henvendelse til ansvarlig megler.
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger
av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det
være tinglyst erklæringer som f.eks. rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann og kloakk.
Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og
panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven. Disse vil følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank
vil få prioritet etter disse.
Regulering
Eiendommen ligger i et uregulert område.
Kommuneplan
I henhold til gjeldende kommuneplan er eiendommen avsatt til:
65270000 - Bebyggelse og anlegg Øvrig byggesone ØB (100,0 %)
Hensynssoner i kommuneplanen:
Kulturmiljø:
65270000 - Fana-Stend (100,0 %)
Planer i nærheten av eiendommen:
PlanID / Plannavn / Saksnr
65190000 - Fana. Gnr 96 Bnr 42 Mfl., Fanaflaten - 201537704
17430000 - Fana. Gnr 96 Bnr 86 Og 597 Mfl., Krokeidevegen 24 - 200210764
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen:
Eiendom: 96/255
Bygningstype: Tilbygg Enebolig
Status: Igangsettingstillatelse
Dato: 07.01.2020
Eiendom: 96/411
Bygningstype: Tilbygg Garasjeuthus anneks til bolig
Status: Meldingssak registrer tiltak
Dato: 22.04.2010
Interessenter oppfordres å kontakte ansvarlig megler for oversendelse av reguleringssvar fra Bergen
kommune.
Vei, vann og avløp
Vei:
- Privat vei til offentlig vei
I vedtak fra Bymiljøetaten datert 04.04.2018 (saksnr. 2018/05758) er forholdet til avkjørsel behandlet.
Tillatelsen gjelder for 1 boenhet og angir følgende vilkår:
- Avkjørselen med tilhørende siktområde, rør eller stikkrenne, skal vedlikeholdes av grunneier eller bruker
uten hensyn til hvem som har bygget eller eller bekostet avkjørselen.
- Frisiktsonen skal til enhver tid være fri for sikthindringer, av midlertidig eller permanent art, høyere enn
0,5 m. over hovedveiens nivå. Eksempel på sikthindringer er vegetasjon, gjerde, mur, bosspann eller
lignende. Parkering i frisiktsonen tillates ikke.
- Godkjenningen gjelder alene for avkjørselens tilknytning til den kommunale veien. Dersom privat vei
skal benyttes må det innhentes nødvendige tillatelse fra grunneier/veilag. Det samme gjelder for det
tilfellet at bruken skulle fordre andre privatrettslige tillatelser.
- Godkjenningen gjelder for inntil 1 ny boenhet.
- Utførende må ha godkjent arbeidstillatelse fra Bymiljøetaten (jf. vegloven § 32 og 57), samt godkjent
arbeidsvarslingsplan, før arbeid på eller ved kommunal vei kan starte opp, dersom dette er aktuelt.
Vedtaket fra Bymiljøetaten følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Vann og avløp:
- Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vann
I vedtak fra Vann- og avløpsetaten datert 06.09.2018 i deres sak 2018/40676 er det gitt uttalelse til tiltaket -
med følgende vilkår:
En kan påregne å få forhåndsuttalelse for tilknytningsrett til offentlig vann- og avløpsnett på følgende
betingelser:
- Eiendommen skal tilknyttes via egen slamavskiller. Slamavskilleren skal dimensjoneres iht.
VA-miljøblad nr. 48, med tømming hvert annet år. For 1 boenhet er det krav om 4 m3 og 3 kammer.
Før det søkes om igangsettingstillatelse til bygningsmyndighetene skal det innhentes forhåndsuttalelse
fra VA-etaten. Søknad om forhåndsuttalelse skal inneholde:
- Fullstendig utfylt søknadsskjema: Søknad om forhåndsuttalelse for private VA-anlegg.
- Komplettet planer for det utvendige ledningsanlegget inklusiv overvannshåndtering.
- Aktuelle tinglyste erklæringer for tilknytningsrett, solidarisk drift og vedlikehold og rett til å legge/ha
ledninger over annen eiendom.
Vedtaket fra Vann- og avløpsetaten følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Tilknytningsavgift til kommunen ved oppføring av ny bolig:
Ved oppføring av ny bolig på eiendommen tilkommer det engangsgebyr per kvadratmeter for vann og
avløp. Dette kommer i tillegg til kjøpesummen og dekkes av kjøper (kilde: bergen.kommune.no).
Bergen kommunes regulativ for 2020 utgjør følgende ( inkl. 25% mva.):
- Vann kr. 36,88 inkl. mva. per kvm.
- Avløp kr. 36,88 inkl. mva. per kvm.
Dersom det kreves ytterligere erklæringer/avtaler vedrørende vei, vann og avløp er det kjøpers fulle ansvar
å inngå slike avtaler.
Diverse:
Kjøper betaler alle tilknytningskostnader, herunder private og offentlige (vann, avløp, telefon, kabel-tv og
strøm etc.) og bærer all risiko med utfallet av dette.
Ved søknad om igangssettingstillatelse (IG) bærer kjøper all regning og risiko forbundet med utfallet av
søknaden og dekker selv alle omkostninger i forbindelse med dette.
Solidarisk ansvar:
Kjøper må være oppmerksom på at det vil være solidarisk ansvar for drift, vedlikehold og oppgradering av
felles privat vei, vann- og avløpsnett.
Dersom det er etablert en velforeningen i området må kjøper påregne at det vil være pliktig medlemskap
og at det vil påløpe medlemskontingent knyttet til brøyting og vedlikehold av felles privat vei m.m.
Energimerking
Solgt 'som den er'
Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9:
"Endå eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel
mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig
ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers."
Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger
direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av
kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving.
Opplysninger om tomtestørrelse er oppgitt av Bergen kommune. Opplysninger i salgsoppgaven er lest og
godkjent av selger.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, harhan plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Finansiering
Z Megleren har inngått et samarbeid med Handelsbanken. Banken kan tilby et godt lånetilbud til
finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt mellom deg og en kunderådgiver, slik at
du får en hurtig behandling av din låneforespørsel.