Boligens byggemåte er beskrevet på bakgrunn av vedlagte boligsalgsrapport.
Fundamentert på antatt faste masser av komprimert sprengstein/grov pukk på fjell, det er ikke foretatt
grunnundersøkelser. Gulv mot grunn av betong. Grunnmur og fundamenter av betongkonstruksjoner.
Etasjeskiller av trebjelkeleag. Ytterveggkonstruksjoner over grunnmur er oppført som isolert bindingsverk,
utvendig er veggene vindtettet, lektet og kledd med liggende trekledning. Vinduer med isolerglass i malte
trekarmer. Takkonstruksjonen er utført som saltak av tresperrer, taket er tekket med sutak, lekter og
takstein.
For ytterligere informasjon henvises til vedlagte boligsalgsrapport avholdt av takstmann Mats Hansen den
18.05.2020.
Oppgitte arealer er hentet fra vedlagte boligsalgsrapport. Ansvarlig megler har ikke foretatt kontrollmåling
av boligen.
Takstmannens arealberegning er angitt ihht. vedlagte boligsalgsrapport. Rom defineres etter bruken av
rommet på befaringstidspunktet, selv om bruken kan være i strid med tidligere eller gjeldende
byggeforskrifter. Da det ikke foreligger en spesifikk definisjon av hva som er primære rom (P-rom) og
sekundære rom (S-rom), vil benevnelsen av enkelte rom fastsettes etter skjønn. Dette kan medføre at
enkelte rom ikke er byggemeldt eller godkjent til dagens bruk.
Det gjøres oppmerksom på at vedlagte 2D planskisse ikke stemmer overens hva gjelder faktisk
innredning og møblering etc. Den er ikke målbar noe som innebærer at avvik og feil kan forekomme.
Det oppfordres særskilt at man sjekker boligen grundig og nøye med fagkyndig person, før bud blir inngitt.
Om sameiet:
Saksarrinden sameie 2-36 består av 18 boligseksjoner.
Kontaktpersonen er sameiet er: Sverre Villanger
Forsikring:
Sameiet har tegnet bygningsforsikring i Gjensidige (avtalenummer: 79812276). Kjøper må selv tegne
innbo-/løsøreforsikring.
Økonomi:
Sameiet har god økonomi med en formue per 09.06.2020 på kr. 256 222.
Øvrige kostnader til drift, vedlikehold og/eller oppgradering av sameiets fellesareal tas etter behov og
fordeles i henhold til sameiebrøken.
Styregodkjennelse:
Erverver av seksjon og leietaker av bruksenhet må meldes til styret for godkjennelse, jf. sameiets
vedtekter § 6. Godkjennelsen kan ikke nektes uten saklig grunn.
Legalpant:
Vi gjør oppmerksom på at sameiet har legalpant for forfalte felleskostnader. Pantet er begrenset oppad til
2G (G er Folketrygdens Grunnbeløp)
Dokumenter:
Ansvarlig megler har mottatt sameiets vedtekter og svarbrev fra forretningsfører. Vedtektene følger som
vedlegg til salgsoppgaven. Husordensregler og regnskap for 2018 foreligger og kan sendes på
forespørsel.
Boligselgerforsikring:
Selger har tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget, ref. egenerklæringsskjema.
Hvitevarer:
Selger opplyser at det er kun integrerte hvitevarer på kjøkken, som medfølger i salget.
Annet:
Det er ikke innhentet særskilte opplysninger om eventuelle pålegg fra e-verk eller brann/feievesen.
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger
av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det
være tinglyst erklæringer som f.eks. rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann og kloakk.
Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og
panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven. Disse vil følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank
vil få prioritet etter disse.
Reguleringsplaner på grunnen:
PlanID: 8126104
Plannavn: Ytrebygda. Gnr 38 Bnr 118, Saksarrinden, Felt 5B, Plan For Utbygging
Ikrafttredelsesdato: 01.09.1997
Dekningsgrad: 100,0 %
Reguleringsformål (Reguleringsplaner på grunnen):
8126104 - Boliger (57,3 %)
8126104 - Felles grøntareal (24,2 %)
8126104 - Felles parkeringsplass (13,2 %)
8126104 - Felles lekeareal (2,9 %)
8126104 - Felles gangareal (1,8 %)
8126104 - Offentlig friomra°de (0,3 %)
8126104 - Felles avkjørsel (0,3 %)
8126104 - Kommunalteknisk virksomhet (0,1 %)
Planendringer relatert/muligens relatert aktuell eiendom:
PlanID: 8126105
Plannavn: Ytrebygda. Gnr 38 Bnr 477, Søvik, Endring Av Plan For Utbygging 199808202
Ikrafttredelsesdato: 30.09.1999
PlanID: 7520007
Plannavn: Ytrebygda. Gnr 39 Bnr 108 Mfl., Steinsvik 190630270
Ikrafttredelsesdato: 01.07.1996
Reguleringsplaner under arbeid:
PlanID: 65410000
Plannavn: Ytrebygda. Gnr 39 Bnr 2 Mfl., Fera°sen
Saksnr: 201620007
Dekningsgrad: 0,1 %
Kommuneplan
I henhold til kommuneplan er eiendommen avsatt til:
65270000 - Bebyggelse og anlegg Ytre fortettingssone Y (99,4 %)
65270000 - Grønnstruktur Grønnstruktur G (0,6 %)
Hensynssoner i kommuneplanen:
Gul støysone:
65270000 - Vei støy - gul sone (13,5 %)
Planer i nærheten av eiendommen:
PlanID / Plannavn / Saksnr
19000001 - Ytrebygda. Gnr 38 Bnr 268, Søvikmarka Boligomra°de - 201214674
19000000 - Ytrebygda. Gnr 38 Bnr 268 Mfl., Søvikmarka Boligomra°de - 200416704
8120000 - Ytrebygda. Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 5B, Felt X - 190511534
8120000 - Ytrebygda. Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 5B, Felt X - 190511534
7525000 - Ytrebygda. Gnr 39 Bnr 392, Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 5A, Del Av Bo3, Plan For
Utbygging - 190510459
7520010 - Ytrebygda. Gnr 39 Bnr 163, Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 5A Steinsvik - 200109814
7520003 - Ytrebygda. Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de Bo2 - 190230390
7520000 - Ytrebygda. Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 5A, Felt Ix - 190510459
6570001 - Ytrebygda. Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 2, Boligfelt Xii Delfelt 2, 5, 6 - 190002231
6570000 - Ytrebygda. Søreide/søvik/steinsvik, Planomra°de 2, Felt Xii - 190002231
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen:
Eiendom: 38/397
Bygningstype: Tilbygg Enebolig
Status: Igangsettingstillatelse
Dato: 24.07.2018
Eiendom: 38/506
Bygningstype: Pa°bygg Rekkehus
Status: Igangsettingstillatelse
Dato: 19.09.2014
Eiendom: 38/541
Bygningstype: - Garasjeuthus anneks til bolig
Status: Meldingssak registrer tiltak
Dato: 24.02.2009
Eiendom: 39/6
Bygningstype: Tilbygg Enebolig
Status: Igangsettingstillatelse
Dato: 16.06.2016
Andre Opplysninger:
Hele eller deler av eiendommen antas a° være berørt av støy fra veitrafikk, flytrafikk, jernbanetrafikk,
motorsportsaktivitet, bruk av skytebane etc. over grenseverdier gitt av statlige myndigheter og i
kommuneplanens bestemmelser. Antakelsen er basert pa° overordnede støyberegninger. Dette vil kunne
fa° betydning for behandlingen av plan- og byggesaker som omfatter den aktuelle eiendommen, blant
annet medføre utredningsplikt for tiltakshaver/forslagstiller og eventuelt krav om avbøtende tiltak.
Interessenter oppfordres å kontakte ansvarlig megler for oversendelse av reguleringssvar fra Bergen
kommune.
- Adkomst til eiendommen fra kommunal vei
- Privat vannledning til offentlig nett
- Privat avløp til offentlig nett
Det er solidarisk ansvar for drift, vedlikehold og oppgradering av felles privat vei, vann- og avløpsnett.
Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9:
"Endå eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel
mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig
ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers."
Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger
direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av
kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving.
Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen.
Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor
kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre
innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger
om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en
eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til
Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å
stanse gjennomføring av handelen.